Despre magazin

Uber este o companie americana care a dezvoltat o aplicatie pentru tablete si smartphone-uri care le pemite clientilor sa comande limuzine cu sofer sau taxiuri. Uber a lansat aplicatia pentru iPhone in anul 2010, oferindu-le clientilor posibilitatea de a inchiria rapid limuzine cu sofer. Ulterior, pe fondul competitiei cu jucatori mai mici, compania le-a oferit clientilor si posibilitatea de a comanda taxiuri sau masini cu tarife mai mici decat limuzinele.

Istoria Uber 

In 2010, o companie numita UberCab a penetrat piata din San Francisco oferind servicii de taxi prin care simpli soferi puteau oferi utilizatorilor de smartphone-uri servicii de transport. 

Uber a luptat cu rivalii si cu autoritatile de reglamentare, chiar si in Romania, unde Camera Deputatilor a adoptat proiectul de lege prin care se interzice transportul in regim de taxi de catre persoane care nu sunt transportatori autorizati. Cu toate acestea, evaluarea start-up-ului este intr-o continua dezvoltare, iar investitorii sunt tot mai tentati sa mizeze tot mai mult pe Uber.

Ideea Uber, care a ajuns in acest moment un fenomen in toata lumea, a pornit in 2008, cand Kalanick a participat la o conferinta si unde a aflat ca ar putea realiza un serviciu low-cost de black-cab care sa poata fi accesat de pe un smartphone. Dupa un an, start-up-ul Uber a fost fondat sub numele de UberCab, un serviciu de taxi cu masini negre.

Povestea fenomenului Uber a inceput la lansarea serviciului din San Francisco in 2010. Atunci, o cursa costa aproape dublu fata de acum, insa exista posibilitatea de a comanda o masina prin simpla apasare a unui buton. In anul lansarii, Uber a incheiat cu o evaluare a start-up-ului de 1,25 mil. dolari. Apoi, in februarie 2011 Uber a ajuns la o evaluare de 60 de milioane de dolari dupa ce o serie de investitori au platit 11 milioane de dolari pentru actiuni. In acelasi an, Uber s-a lansat si in New York, unde din 2011 si pana in prezent intermediaza zilnic 82.000 de curse. In 2012, start-up-ul american a lansat si un serviciu low-cost numit “Uber X”. In acelasi timp insa in SUA a aparut un rival pentru Uber - compania Lyft.

In 2013, extinderea Uber s-a mutat in India si Africa prin intermediul unei investitii de 258 de milioane de la Google Ventures, care a facut ca start-up-ul american sa fie evaluat la 3,76 de miliarde de dolari. Apoi, in 2014 valoarea de piata a companiei Uber a crescut la 17 miliarde de dolari.

Aplicatia permite pasagerilor sa se conecteze direct prin GPS-ul telefonului mobil cu cea mai apropiata masina cu sofer inregistrata in baza de date a Uber. Contractarea serviciului si plata se desfasoara exclusiv prin intermediul Uber si nu personal cu soferul. La destinatie, pasagerul nu achita fizic nimic.Tariful este calculat de program in functie de distanta, viteza si conditiile de trafic.Serviciile nu se platesc fizic, contravaloarea calatoriei este retinuta in mod automat de pe cardul clientului prin intermediul contului de client. 

Uber in lume

In California, Uber este o utilitate publica si functioneaza sub jurisdictia Comisiei pentru utilitati publice din California. Comisia de utilitati publice din California reglementeaza utilitatile publice din jurisdictia sa, inclusiv prin stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport furnizate de „soferii parteneri” ai Uber. In iunie 2014, compania era prezenta in aproape 140 de orase din circa 40 de tari si avea milioane de clienti. Tot in iunie 2014, compania avea 900 de angajati si percepea un comision intre 20% - 25% de la soferi .

In Statele Unite, o cota de piata de 67% pentru partajarea calatoriei la inceputul anului 2019 si o cota de piata de 24% pentru livrarea de alimente in 2018 Uber a fost atat de proeminent in economia de partajare, incat schimbarile din industrii ca urmare a acesteia au fost denumite uberizare, si multe startup-uri si-au descris produsele drept „Uber pentru X”. Biroul National de Cercetari Economice a estimat ca, in 2015, Uber a reprezentat 6,8 miliarde de dolari in surplus de consum.

Uber in Europa

Orasele cele mai cautate din Europa care s-au remarcat printr-o crestere sunt Dijon in Franta, cu o crestere a curselor de 1072%, Valencia, Spania cu o crestere a curselor de 444% sau Florenta, Italia cu o crestere de 243%. Calatoriile internationale au urmat un model sezonier familiar, atingand varfurile in iunie si septembrie, in timp ce turistii ce cauta zapada au ales Finlanda, Austria si Germania, intre noiembrie si decembrie. 

Cele mai generoase orase din 2023 s-au dovedit a fi Zug, Elvetia cu o medie a bacsisului de 3.68$, urmat indeaproape de Florenta, Italia cu 3.67$ si Mallorca, Spania cu 3.57$. Daca ne uitam la cele mai mari ratinguri oferite, Tenerife a fost orasul in care media notelor acordate soferilor care conduc cu Uber a fost 4.98, iar in Rovaniemi, casa lui Mos Craciun in Finlanda, ratingurile au atins chiar o medie de 4.99. 

Cea mai lunga cursa cu Uber in 2023 a fost in Marea Britanie, pe o distanta de 446 km. Pe de alta parte, cea mai scurta cursa cu Uber a fost de 100 metri, undeva in Portugalia. In Austria, Belgia, Franta, Polonia si Elvetia cea mai populara zi in care s-au comandat curse Uber a fost chiar prima zi din an, 1 ianuarie. 

Top 5 orase cu cea mai mare crestere: 

Braganca, Portugalia – 15761.5%

Fribourg, Elvetia – 14450%

Poitiers, Franta – 13612.7%

Guarda, Portugalia – 10330.8%

Siracusa, Italia – 4602%

Top 5 orase cu cele mai mari ratinguri pentru soferi:

Rovaniemi, Finlanda 

Lorient, Franta

Siracusa, Italia 

Tenerife, Spania 

Evora, Portugalia